הקולוסיאום – האמפיתיאטרון של רומא העתיקה

הקולוסיאום ניצב איתן מול מבחן הזמן, וניצב כסמל מתמשך לתהילה ולפאר של רומא העתיקה. הוא התענג על קרני הזהב של אלפי שקיעות וסיפר בדממה סיפורים שלא סופרו על ציוויליזציה שנעלמה זה מכבר; משמש עדות בלתי מעורערת לעוצמתה האימפריאלית של רומא ולגאונותה האדריכלית.

האמפיתיאטרון המונומנטלי הזה, עם העבר המפואר שלו, תחרויות הגלדיאטורים המסקרנות והארכיטקטורה המורכבת, משמש אבן שואבת לחובבי היסטוריה ואדריכלות, מטיילים ורומנטיקנים כאחד. דמיינו את צעדיכם מהדהדים ביציעים העצומים של הקולוסיאום, כשהשמש השוקעת צובעת את האבן העתיקה בגוונים לוהטים, והבינו מדוע היא נהנית ממעמד של אחד מציוני הדרך האיקוניים ביותר ברומא.

סקירה

הקולוסיאום, הידוע גם בשם האמפיתיאטרון הפלאבי, הוא פלא אדריכלי שעמד במבחן הזמן. כשעומדים מולו, גודלו העצום וחזיתו היפה שטופים בזוהר השמש השוקעת, קשה שלא להתפעל מהסמל האיקוני הזה של גדולתה ההיסטורית של רומא.

הפרטים המורכבים של הקשתות והעמודים שלה מעוררים תחושה של פליאה ומטפחים הערכה ליכולת האדריכלית של הרומאים הקדומים. הקולוסיאום הוא לא רק אנדרטה, אלא גם חלון המציע הצצה נדירה לעבר המפואר של רומא.

האמפיתיאטרון המפואר הזה, שהיה בעבר במה לקרבות גלדיאטורים ולמחזות ראווה, ממשיך לעורר תחושה עמוקה של יראת כבוד בקרב המבקרים, וסיפוריו מהדהדים לאורך מאות שנים. כשהברק של השמש השוקעת צובע את הקולוסיאום בגוונים של כתום וזהב, אפשר כמעט לשמוע את התשואות העתיקות של הקהל, אבודות בריגוש של הדו-קרב. עם כל אבן לוחשת סיפורים על גבורה וגבורה, הקולוסיאום הוא באמת פרק בלתי נשכח בספר הסיפורים של רומא.

היסטוריה

הקולוסיאום, או האמפיתיאטרון הפלאבי כפי שנקרא במקור, עומד כעדות לכושר ההמצאה והפאר של האימפריה הרומית העתיקה. בנייתו החלה בחסות הקיסר אספסיאנוס בשנת 72 לספירה, תקופה שסימנה את שיא שגשוגה ועוצמתה של האימפריה.

המבנה העצום, המסמל את השפעתה הנרחבת של רומא כמו גם את כוחם של שליטיה הקיסריים, הושלם בשנת 80 לספירה בתקופת שלטונו של הקיסר טיטוס, בנו של אספסיאנוס. יש לציין כי המבנה מומן מהעושר הרב שהושג מביזת ירושלים במלחמה היהודית-רומית הראשונה. המקום נחנך אז עם סדרה של משקפיים גדולים שנמשכו 100 ימים מדהימים, הכוללים קרבות גלדיאטורים וקרבות ימיים מדומים, תצוגה אמיתית של יכולתה של רומא העתיקה בבידור כפי שנדון בסעיף 'תחרויות גלדיאטור'.

ימי הזוהר של הקולוסיאום

בימי הזוהר של האימפריה הרומית, הקולוסיאום הפך למקום העיקרי למופעי ראווה ציבוריים הידועים בשם "מונרה". מופעים גדולים אלה כללו לעתים קרובות קרבות גלדיאטורים, הופעות דרמטיות המבוססות על המיתולוגיה הקלאסית, ותצוגות של בעלי חיים אקזוטיים – רובם ניצודו עד הכחדה – שמקורם בשטחים העצומים של האימפריה החזקה.

חשוב לציין כפי שנסביר בהמשך החלק של 'משמעות', שהראיונות המפוארים האלה שנערכו בקולוסיאום חרגו מתחום השעשוע גרידא. הם שימשו ייצוג תיאטרלי של החוק והסדר הרומי – מקום שבו כוחה של ההחלטה לחיים ולמוות היה נתון בידיו של אדם אחד, הקיסר, שבתורו סימל את עוצמתה של האימפריה הרומית.

נפילת הקולוסיאום

במהלך השנים, הקולוסיאום המרהיב היה עד לעלייתם ונפילתם של קיסרים רבים והשושלות שלהם. עם זאת, עם נפילת האימפריה הרומית המערבית בשנת 476 לספירה, המשחקים בחסות המדינה דעכו, והמבנה המלכותי החל להראות סימני הזנחה. האמפיתיאטרון נהרס בהדרגה וסבל מנזקי רעידות אדמה ושודדי אבנים. רק במאה ה-20, כפי שנסביר בפרק 'רסטורציה', החלו מאמצי שימור אינטנסיביים לשחזור מורשתו של הפלא האדריכלי האיקוני הזה של העולם העתיק.

בזכות עברו המפואר והנרטיבים ההיסטוריים שהוא מחזיק בין קירותיו ההרוסים, הקולוסיאום עומד כיום כאנדרטה גאה של הנדסה רומית עתיקה וחיי תרבות, ומושך מיליוני מבקרים המתפעלים משרידי קומתו המפוארת לשעבר.

בנייה

בניית הקולוסיאום, עדות לרוח החדשנית וליכולת ההנדסית של רומא העתיקה, היא תיק מרתק להתעמק בו. הקולוסיאום, שתוכנן להכיל כ-50,000 צופים בו זמנית, דרש תכנון אדריכלי שאין שני לו ואסטרטגיית בנייה מבוצעת היטב.

האמפיתיאטרון הפלאבי, כפי שנודע הקולוסיאום במקור, החל להיבנות תחת שלטונו של הקיסר אספסיאנוס בשנת 72 לספירה והושלם על ידי בנו, טיטוס, בשנת 80 לספירה. העבודה הכרוכה בכך הייתה עצומה, כיאה לשם 'קולוסיאום'. אתר הבנייה השתרע על פני 6 דונם, בערך שווה ערך ל -25,000 מטרים רבועים – משימה מונומנטלית בהתחשב בכלים ובטכנולוגיה שהיו זמינים באותה תקופה.

פלא ההנדסה העתיקה

הקולוסיאום נבנה בעיקר מאבן גיר טרוורטין, טוף ובטון מלבנים. הבנאים נאלצו לחצוב ולהעביר חומרים אלה ללא עזרת מכונות, תוך הסתמכות על כוחם של בעלי החיים ועל כוחם האכזרי של בני האדם. אבני הטרוורטין הובאו במיוחד מהמחצבות בטיבולי, כ-20 ק"מ מרומא. מעניין לציין כי הרומאים תכננו מערכת בנייה ייחודית, שהשתמשה במהדקי ברזל במקום טיט כדי להחזיק את האבנים במקומן. טכניקה זו היא עדות לגאונות ההנדסית שלהם.

גדולתו של הקולוסיאום אינה רק גלויה לעין, אלא גם מוטמעת בעולם המבוך שמתחת לזירה. ההיפוגאום, רשת מורכבת של מנהרות וכלובים, נוספה מאוחר יותר על ידי הקיסר דומיטיאנוס. עולם תת-קרקעי זה אירח את החיות והגלדיאטורים לפני שעלו לרצפת הזירה באמצעות מערכת גלגלות.

הדימוי של אדריכלים, מהנדסים ופועלים רומיים עמלים בחריצות כדי לעצב את קנה המידה המונומנטלי של הקולוסיאום ואת הפרטים המורכבים הוא מעורר השתאות. עבודתם, שהציגה לראווה הישגים שנראו כמעט בלתי אפשריים באותה תקופה, אפשרה לקולוסיאום לעמוד במבחן הזמן, וסימלה את גדולתה של רומא לדורות הבאים.

אדריכלות

הקולוסיאום, הידוע ברחבי העולם בזכות עוצמתו האדריכלית, עומד גאה כעדות להנדסה הרומית העתיקה. מאופיין בגודלו העצום, הוא מצליח לשלב פונקציונליות ואסתטיקה בצורה חלקה, ויוצר חפץ בעל חשיבות היסטורית וברק אדריכלי.

חומרים אלה, העשויים בעיקר מאבן גיר טרוורטין, טוף ובטון, עמדו במבחן הזמן, ואפשרו לאנדרטה לפאר את קו הרקיע של רומא גם 2000 שנה לאחר בנייתה. האמפיתיאטרון בצורת אליפסה, שאורכו כ-189 מטרים, רוחבו 156 מטרים, והקיף זירה בגודל של כ-83 מטרים על 48 מטרים, היה מחזה שיכול היה להכיל כמעט 50,000 צופים, והוכיח את יכולתם האדריכלית של הרומאים.

החזית והקשתות

חזית הקולוסיאום היא תצוגה של אומנות מדהימה. הוא מורכב מארבעה מפלסים, כאשר שלושת התחתונים מעוטרים בסגנונות עמודים מובחנים – דורית עבור הרמה הראשונה, יונית עבור השנייה, וקורינתית עבור השלישית. המפלס העליון, עליית הגג, עוטר בפילסטרים קורינתיים ומעוטר בפסלים הממוקמים ברווחים שבין הקשתות.

המבנה מודגש עוד יותר עם כ-80 כניסות מקושתות, המאפשרות ניהול קהל יעיל. בעידן נטול מנגנוני פיזור הפגנות מודרניים, עיצוב זה ייעל משמעותית את תהליך הכניסה והיציאה עבור אלפי הצופים שהתאספו לחזות בתחרויות הגלדיאטורים הידועות לשמצה.

הזירה וההיפוגאום

הזירה המרכזית, המורכבת מרצפת עץ מכוסה חול, הייתה לב המחזה. מתחתיו השתרעה ההיפוגאום, רשת מורכבת של מנהרות ותאים תת-קרקעיים. המבוך הנסתר הזה שימש כמאחורי הקלעים, שם גלדיאטורים ובעלי חיים התכוננו להיכנס לאור הזרקורים.

ההיפוגאום היה הישג של עיצוב פונקציונלי, שכלל דלתות מלכודת ומעליות שאפשרו כניסות מפתיעות לזירה, והגבירו עוד יותר את ההתרגשות של האירועים. ככזה, האדריכלות של הקולוסיאום לא עסקה רק בפאר אלא גם ביצירת במה אפקטיבית למחזות האדירים שהתרחשו בין כתליו.

בעודנו נכנסים לתהליך הבנייה של הקולוסיאום בחלק הבא, נקבל הבנה מעמיקה יותר של התכנון המוקפד והטכניקות החדשניות שתרמו ליצירת הפלא האדריכלי הזה.

תחרויות גלדיאטורים

הקולוסיאום לא היה רק פלא ארכיטקטוני, הוא היה הלב הפועם של צורת הבידור הציבורי האכזרית של רומא – תחרויות גלדיאטורים. אלה לא היו תחרויות גרידא; הם היו מפגנים ראוותניים של גבורה, כוח וכישורי לחימה, ספוגים בדם ומעוררים על ידי הצמא לתהילה.

הגלדיאטורים – נשות המוות של רומא

גלדיאטורים היו בדרך כלל עבדים, אסירים או שבויי מלחמה, שהיו נתונים להכשרה קפדנית בבתי ספר, הידועים בשם "לודוס", תחת עיניהם הפקוחות של רופאים או גלדיאטורים ותיקים. עם זאת, לא כולם היו משועבדים; חלקם היו בני חורין, שהתפתו לתהילה ולתגמולים כספיים, והתנדבו לחיים רוויי סכנות.

שיעורי הגלדיאטורים נקבעו על פי כלי הנשק, השריון וטכניקות הלחימה שלהם. חלקם, כמו מרמילוס המשוריין בכבדות, נלחמו נגד רטיריוס בעל הנשק הקל שהיו לו רק רשת וקלשון. הפרדוקס היה מכוון, הפך אותם ליריבות המושלמות, ותרם לחוויה המותחת של הצופים.

מחזה המוות

הקולוסיאום, עם יכולתו להכיל קהל של 50,000 איש, הדהד בהמולת הצופים צמאי הדם. תחרויות הגלדיאטורים היו מבעיתות וקטלניות, אך הקהל הרומי, ללא קשר לגיל או מין, התענג על תאוות הדם הזו.

זה היה מחזה מפואר: גלדיאטורים נלחמו נגד גלדיאטורים אחרים, פושעים מורשעים, או אפילו חיות בר, מה שהוביל למוות בלתי נמנע או לניצחון הרואי. הקיסר או הפקידים הכריעו את גורלם של גלדיאטורים מפורקים או פצועים, שהושפעו מזעקת הקהל לרחמים או למוות.

תעמולה פוליטית ובידור

מלבד ערכם הבידורי, משחקים אלה שימשו במה לקיסרים להפגין את כוחם ונדיבותם. דגנים חופשיים, יין, ומדי פעם, האפשרות של שעשוע קודר בצורה של תחרויות מפרכות הציעו את סיפוק הרעב הפיזי והפסיכולוגי של האוכלוסייה הרומית. בדרך זו, תחרויות גלדיאטורים היו כלי רב עוצמה לתעמולה פוליטית.

כשאתם מסיירים בקולוסיאום ורואים את גדולתו, היזכרו באירועים אלה, בשאגת הקהל, בהתנגשות כלי הנשק ובמציאות המעוותת של התרבות האכזרית של רומא. בחלק הבא נדון במאמצים המתמשכים לשמר ציון דרך זה ואת ההיסטוריה המרתקת שלו למען הדורות הבאים.

שחזור

אל מול המתקפה הבלתי פוסקת של הזמן ואיתני הטבע, הקולוסיאום החזיק מעמד, עומד כסמל לתהילתה של האימפריה הרומית. האנדרטה העצומה, לעומת זאת, נזקקה למאמצי שיקום ניכרים כדי לשמור על מקומה בזמנים הנוכחיים, מאמצים החולקים סיפור מרתק משלהם.

לאחר מאות שנים של הזנחה, שיקום הקולוסיאום החל ברצינות במאה ה -19. השיקום הראשוני התמקד בייצוב המבנה; אבנים סדוקות הותקנו מחדש, אזורים שנשחקו חוזקו וחלקים לא יציבים אוחדו. במהלך שלב זה, מומחים עמדו בפני החידה של שימור האופי המקורי של האנדרטה תוך הבטחת בטיחותה ושלמותה המבנית.

פרויקטי השיקום העכשוויים

בתקופה האחרונה, תהליך השיקום עבר אבולוציה משמעותית. טכניקות חלוציות משמשות כיום כדי לנקות ולשחזר בדקדקנות את האבן הבלויה של הקולוסיאום, תהליך המתואר לעתים קרובות כשחזור קפדני של אמנות יפה. ראויה לציון, בהקשר זה, תרומתו המשמעותית של איל הנעליים האיטלקי, דייגו דלה ואלה, שתרם 25 מיליון שקלים חדשים (כ-6 מיליון אירו) למימון פרויקט שיקום גדול שיצא לדרך בשנת 2011. זה הוביל לצוות מסור של אנשי שימור שעבדו בעדינות במשך שנים כדי להחזיר את הקולוסיאום לתפארתו הקודמת.

טיול סביב הקולוסיאום היום מתמצת את סיפור השיקום הזה. כל קשת, תחושת מרחב ואבן מספרים סיפור לא רק של זוהר רומי עתיק, אלא גם של המרדף הבלתי פוסק שלנו לשמור על ההיסטוריה בחיים. כשעומדים שם, כמעט אפשר לראות את צוותי אנשי השימור המסורים, בוחנים ומשחזרים בקפידה כל גרגיר של האנדרטה בת מאות השנים, מעניקים לה חיים חדשים תוך שימור מורשתה.

משמעות

המראה של הקולוסיאום אינו מייצג רק פלא אדריכלי עתיק, אלא סמל עמוק יותר של הפאר שהיה רומא העתיקה. אמפיתיאטרון איקוני זה עמד במבחן הזמן ונושא סמליות תרבותית משמעותית המהדהדת אפילו בחברה הגלובלית העכשווית שלנו.

כאנדרטה שהעידה על הגאות והשפל של הציוויליזציה האנושית, הקולוסיאום משמש עדות לתחכום הטכני המרשים שהושג על ידי מהנדסים רומיים, ולמבנים החברתיים ששלטו ברומא העתיקה. זהו סמל מתמשך לעוצמתה האדריכלית והתרבותית של ציוויליזציה עתיקה שבמובנים רבים הגדירה את ההיסטוריה המערבית.

הקולוסיאום מייצג גם את מופת הבידור הציבורי, ומספק תובנה כיצד הרומאים הקדומים השתמשו במשקפיים, לא רק כאמצעי שעשוע אלא גם ככלי תעמולה פוליטית. קרבות הגלדיאטורים הגדולים שהתרחשו בתוך הזירה מלאת החול שלה היו עדות לכוחה הקיסרי של רומא ותזכורת לסגולה הרומית.

כיום, הוא ממשיך לעורר השראה ויראת כבוד לאנשים מכל תחומי החיים, ללא קשר לרקע תרבותי או לאום. תיירים, היסטוריונים, אדריכלים ומשוררים כאחד מתאספים במדרגותיו המונומנטליות מאוחדים על ידי כבוד משותף לחשיבותו ההיסטורית העצומה.

הדימוי של אנסמבל זה מרגש כמו האנדרטה עצמה – קהילה גלובלית, המעריכה מבנה המתמצת להפליא את יחסי הגומלין של כוח, תרבות וכושר המצאה אנושי שעיצבו את ההיסטוריה האנושית המשותפת שלנו.

ביקור בקולוסיאום

ביקור בקולוסיאום, סמלה של עיר הנצח, הוא חוויה של פעם בחיים שטובלת אתכם בפאר, בגבורה ובאכזריות של האימפריה הרומית העתיקה. עם התקרבותכם, התכוננו להתפעל מקנה המידה העצום ומהיכולת האדריכלית יוצאת הדופן הניכרת בחזיתות האמפיתיאטרון. כשאתם נכנסים לזירה, דמיינו את החיים והתרבות של רומא בשיא הציוויליזציה שלה ואת האווירה במהלך תחרות גלדיאטורים.

הקולוסיאום בהחלט צריך להיות בראש הרשימה שלכם כשאתם מתכננים טיול לרומא, אך זכרו, בשל הפופולריות העצומה שלו, הוא עלול להיות צפוף מאוד. לכן, מומלץ להזמין כרטיסים מראש. כרטיסי כניסה רגילים לקולוסיאום, לגבעת הפאלאטיום ולפורום הרומי מתומחרים בכ-70 שקלים חדשים למבוגרים, עם הנחות לאזרחי האיחוד האירופי בגילאי 18 עד 25.

שעות הפתיחה משתנות לאורך השנה. מיום ראשון האחרון של מרץ עד סוף אוגוסט, המסעדה פתוחה בין השעות 08:30 ל-19:15. מספטמבר עד יום ראשון האחרון באוקטובר, השעות הן 8:30 עד 18:30. שאר השנה מציעה פחות שעות, כאשר הקולוסיאום פתוח בין השעות 8:30-16:30. זמנים אלה משקפים את הערכים האחרונים; האתר עצמו נסגר כעבור שעה.

סיורים מודרכים ואזורים לחקור

בעוד שאתם יכולים לחקור את הקולוסיאום בעצמכם, סיור מודרך מציע פרספקטיבה עמוקה יותר לתוך ההיסטוריה והארכיטקטורה של המבנה העצום הזה. סיורים אלה יכולים לתת לך גישה בלעדית לחלקים ספציפיים של הקולוסיאום, כגון החדרים התת-קרקעיים והשכבה השלישית, שהם בדרך כלל מחוץ לתחום עבור מחזיקי כרטיסים רגילים. היו מוכנים להיות מוקסמים מסיפורי גלדיאטורים, קיסרים וקרבות אפיים המסופרים על ידי מדריכים יודעי דבר.

קומת הקרקע והמפלס השני נגישים לכל המבקרים, ומספקים נוף מדהים של הזירה הפנימית והרשת המורכבת של מעברים תת-קרקעיים וחדרים שבהם הוחזקו גלדיאטורים וחיות לפני קרבות. אם בחרתם בסיור גישה מיוחד, תוכלו לחקור את המפלס התת-קרקעי, המכונה היפוגאום, המציע תפיסה יוצאת דופן של החיים מאחורי הקלעים בימי קדם.

לסיכום, ביקור בקולוסיאום מבטיח טבילה בלתי נשכחת בעולם של רומא העתיקה. כפי שדנו בחלק 'ארכיטקטורה', התכנון החכם המשמש לפיזור הפגנות, חלוקת מושבים ואופטימיזציה אקוסטית מדגים את כישורי ההנדסה המעולים של הרומאים. שאו את ההבנה וההתפעלות הזו במהלך ביקורכם לחוויה ייחודית ומעשירה.

מסקנה

בחקירתנו את הקולוסיאום, ניווטנו בין הקפלים האניגמטיים של ההיסטוריה המרתקת שלו, פלא בנייתו והאלגנטיות של הארכיטקטורה שלו. העזנו להיכנס לסיפורים מרטיטי הלב של תחרויות גלדיאטורים ושפכנו אור על מאמצי השיקום הבלתי פוסקים כדי להבטיח את אריכות הימים של האנדרטה האייקונית הזו.

ואכן, הקולוסיאום ניצב כסמל מתמשך לעברה המפואר של רומא, עדות לפלא הבידורי והאדריכלי החדיש של זמנה. זוהי תזכורת לגדולתה של רומא העתיקה, למסורותיה ולהשפעתה על הדורות הבאים.

חשיבות החוויה האישית

תוצאות הדיון שלנו מבהירות דבר אחד: כדי להעריך באמת את גאונותו של הקולוסיאום, ביקור אישי הוא הכרחי. המדריך שלנו לתכנון טיול כזה יעזור לכם לתפוס את המהות של המבנה מעורר ההשראה הזה, להבין את הסמליות העמוקה שלו, ולספוג את האנרגיה של תקופה שבה זה היה הלב של הבידור הרומי.

כשהשמש שוקעת על הרפתקה זו, חוקרים להוטים נפרדים מהאדיאוס שלהם, משאירים את האמפיתיאטרון העתיק מאחור, אך לוקחים איתם רשמים מתמשכים מהפאר שלו שנחרתו בזיכרונם.

לכן, בין אם אתם חובבי היסטוריה, חובבי אדריכלות או חובבי תרבות, הקולוסיאום מזמין אתכם לחצות את הזמן ולחזות ממקור ראשון בפלא האדריכלי שעמד במבחן הזמן. פשוט אין דרך אחרת לחוות את ההילה מעוררת ההשתאות של האמפיתיאטרון ההיסטורי הזה.

 

קולוסיאום עובדות ומספרים

טבלה זו מספקת לך מידע נוסף אודות הקולוסיאום, שלא הוזכר בחלקים הקודמים של מדריך זה. כאן תלמד על התכונות שלו, כגון גודל, קיבולת וציר זמן של בנייה.

פרטי פרמטר
שטח כולל 3.357 m^2 (36,130 רגל רבוע)
תפוסת מקומות ישיבה כ-50,000 צופים
הבנייה החלה 70–72 לספירה
הבנייה הושלמה 80 לספירה

 

שאלות נפוצות 

ריכזנו עבורכם רשימה של שאלות נפוצות כדי להעשיר את הבנתכם את הקולוסיאום. שאלות אלה מכסות מידע שלא נדון קודם לכן במאמר.

  • מי בנה את הקולוסיאום ומתי הוא הושלם?
    הקולוסיאום הוזמן על ידי הקיסר אספסיאנוס מהשושלת הפלאבית בשנת 72 לספירה. היא הושלמה תחת שלטונם של שני בניו, טיטוס ודומיטיאנוס, בסביבות 80-81 לספירה ו-96 לספירה בהתאמה.
  • מה היה האמפיתיאטרון הפלאבי?
    האמפיתיאטרון הפלאבי הוא שם נוסף לקולוסיאום. הוא נקרא על שם שושלת הקיסרים הפלאבית, שפיקחו על בנייתו.
  • אילו שימושים נוספים היו בקולוסיאום מלבד תחרויות גלדיאטור?
    מלבד תחרויות גלדיאטורים, הקולוסיאום אירח גם קרבות ים מדומים, ציד בעלי חיים ודרמות המבוססות על המיתולוגיה הרומית. זה היה מתקן רב תכליתי עבור צורות שונות של משקפיים ציבוריים.
  • כמה אנשים יכול הקולוסיאום להכיל?
    הקולוסיאום היה מסוגל להכיל בין 50,000 ל-80,000 צופים. סידור הישיבה חולק לחלקים שונים כדי להתאים למעמדות השונים של החברה הרומית.
  • מה קרה לקולוסיאום במשך מאות שנים?
    לאחר נפילת האימפריה הרומית, הקולוסיאום עמד בפני הזנחה ונפגע בשריפות ורעידות אדמה. כמו כן נעשה בו שימוש חוזר למטרות שונות כגון מגורים, בתי מלאכה, מבצר ומקדש נוצרי.
  • האם ניתן לשכור את הקולוסיאום לאירועים פרטיים?
    לא, לא ניתן לשכור את הקולוסיאום לאירועים פרטיים. הוא משמש כאטרקציה תיירותית מרכזית וכאתר ארכיאולוגי.

יתרונות הביקור בקולוסיאום

הנה כמה מהיתרונות שמגיעים עם ביקור בקולוסיאום האיקוני של רומא העתיקה:

  • הארה היסטורית: הליכה בקולוסיאום מאפשרת לכם להתעמק בהיסטוריה המרתקת של רומא העתיקה, המכסה היבטים שונים מאדריכלות, פוליטיקה, חיי חברה לתחרויות גלדיאטורים.
  • הערכה אדריכלית: אתה מקבל את ההזדמנות לחזות בפאר האדריכלות הרומית ממקור ראשון ולהעריך את פלאי ההנדסה שאומצו במהלך בנייתה.
  • משמעות תרבותית: כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הקולוסיאום הוא בעל משמעות רבה בנרטיב התרבותי של רומא, מעורר יראת כבוד והבנה של עבר הציוויליזציה.
  • הנאה: יציאה לסיור סביב הקולוסיאום יכולה להיות הרפתקה מרגשת, במיוחד בעת ביקור בחדרים התת-קרקעיים ובזירה בה נלחמו בעבר גלדיאטורים.
  • פוטוגני: הקולוסיאום מציע נופים מרהיבים הן בפנים והן בחוץ, ומשמש כרקע נפלא לצילומים בלתי נשכחים.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בקולוסיאום מתחילה כאן