האם שווה להיכנס לקולוסיאום?

הקולוסיאום של רומא מוכר כאחד מאתריי התיירות הנפוצים והידועים ביותר של רומא ואף בכל העולם. הקולוסיאום ברומא מהווה את אתרי החובה בעיר ומציג בצורה הטובה והנכונה ביותר את ההיסטוריה של רומא העתיקה – על בנייתה, מעמדותיה, אופייה ההמוני וכן הלאה וכן הלאה. הקולוסיאום למעשה מהווה אמפיתיאטרון עצום בגודלו בעיר רומא. הגודל של הקולוסיאום הוא 188 על 156 ומתפרש לגובה של עד כ-48 מטר. בתקופה המוצלחת יותר, הקולוסיאום הכיל בתוכו קהל של עד 50,000 אנשים. הקולוסיאום מהווה דוגמה פיזית מצויינת למחשבה הטמונה מהאחורי תעשיית האדריכלות הרומית אשר שמה דגש על טכניקה, גודל וסימטריה. לעומת האמפיתיאטרון היווני אשר ניצל בצורה ברורה את הטופוגרפיה, הרומים דגלו בבניית מבנים עצומים בעלי סימטריה המתנגדת לחוסר הסימטריה של הטבע. הרומאים הקפידו לבנות את המבנים בליבת העיר על מנת שכולם יחשפו אליהם. בין התופעות המרהיבות שתפגשו בקולוסיאום תוכלו לצפות במעלית המיוחדת אשר שימשה רומאים להעלאת חיות בגודל בינוני. 

הצצה להיסטוריה של הקולוסיאום

הקולוסיאום למעשה נבנה על ידי השושלת הפלאבית, על מנת להראות לרומא את ההישגים הגורפים שלהם בעת מלחמות השליטה על האימפריה הרומית. תהליך בניית הקולוסיאום התחיל בתקופה בה אספסיאנוס הקיסר הפלאבי שלט בעיר ונמשכה זמן רב גם לאחר ירידתו מהתפקיד, כאשר כל אחד מיורשיו בנה מחלקות ואגפים נוספים עד השמת הבנייה בשלמותה. בתהליך בניית הקולוסיאום השתתפו  גם עבדים יהודים אשר הובאו לרומא לאחר ניצחונו של טיטוס בירושלים. ישנן שמועות המספרות כי חלק מהלבנים הממוקמות בקולוסיאום הן למעשה אבני בית המקדש. השם "קולוסיאום" הוא למעשה כינוי שדבק במבנה על שם פסלו של אל השמש המכונה "קולסוס" שבעבר היה נמצא באמפיתיאטרון. לאורך כל השנים אתר הקולוסיאום שירת מספר רב של מטרות עבור העם ברומא. אפילו בימים אלה, למרות השינוי וההיפוך הקיצוני שעבר, עדיין ניתן להגיע ולהתרשם מהמבנה המקורי והמרשים. ללא ספק ניכר כי מדובר בפלא ארכיאולוגי המאפשר הצצה לאורח החיים הקדום בעיר רומא.

למה כדאי ללכת לקולוסיאום ברומא

ניכר כי הקולוסיאום הינו האטרקציה המבוקרת והנפוצה ביותר בעיר רומא ועל כן גם האתר התיירותי המזוהה ביותר עם העיר עצמה. המעבר בקולוסיאום לתייר המגיע לנפוש ברומא הינה בגדר חובה. הקולוסיאום נחשב לאמפיתיאטרון הגדול ביותר שנבנה אי פעם ואחד המבנים המרשימים והמרתקים יותר ביופיים. על מנת להכנס לקולוסאום בדומה לאתרים פופולריים אחרים ברומא, יתכן כי תאלצו לעבור בתורים ארוכים אך ניכר כי ההמתנה שווה את זה. הקולוסיאום ממוקם במרכז העיר בסמוך לפורום הרומי וסמוך למגוון רחב של אטרקציות מובילות ברומא ובהם המדרגות הספרדיות, מזרקת טרווי, שער טיטוס ועוד. נוסף על כך, הכיכר המרכזית של רומא "כיכר ונציה" – ממוקמת במרחק הליכה קצר מהקולוסיאום ועל כן, מרבית המטיילים נוהגים לשלב את הביקור המרשים בקולוסיאום בליווי האטרקציות המוצעות והידועות בקרבת מקום. כיום ניתן לבקר במספר רב של אפשרויות שונות ומשתנות הבאות לידי ביטוי בסוגי הכרטיסים והמחירים השונים – בהתאם לרצונות והעדפותיכם האישיות.

סוגי הכרטיסים בקולוסיאום

כאמור, הקולוסיאום מציג בפניכם את האפשרות לרכוש כרטיסים שונים המציעים חוויה שונה במחיר שונה. מבנה הקולוסיאום מחולק למספר מחלקות שונות מבחינה תיירות. כך למעשה, ישנה אפשרות מלבד הכניסה הבסיסית וה"רגילה" למבנה הקולוסיאום, ישנה אפשרות נפרדת להיכנס למתחם הזירה (ארנה), מתחם המרתפים (הקומה התת קרקעית), או לחלופין לקומות העליונות אשר מכונות "בלוודר". בנוסף, ישנה אפשרות לרכוש כרטיסים משולבים המציעים כניסה לקולוסיאום בצירוף כניסה לפורום הרומאי או לחילופין לגבעת פלטין. על כן, ישנה אפשרות לרכוש כרטיס המלווה בהדרכה קולית בצירוף אוזניות. מחירי הכרטיסים בקולוסיאום משתנים בהתאם למתחמים השונים בהם תרצו לבקר. המחיר לכרטיס הנפוץ ביותר הנרכש במתחם הקולוסיאום עומד נכון להיום על כ-18 יורו למבוגר. הכרטיס הנ"ל כולל כניסה מהירה לקולוסיאום יחד עם כניסה לפורום הרומי ולגבעת פלטין אשר מתחיל בצפיית סרטון מולטימדיה קצר טרם הכניסה למתחם.

Colosseum in Rome, Italy
Colosseum in Rome, Italy

מה רואים בקולוסיאום?

מה רואים בקולוסיאום זוהי שאלה שחוזרת על עצמה פעם אחר פעם. בקולוסיאום תפגשו בלא מעט ועל כן משך הסיור במבנה עשוי להיערך במשך של כשעתיים. בקולוסיאום תוכלו לפגשות בזירה אליפטית, אשר שימשה לרחבה בה התרחשו הקרבות בין הגלדיאטורים וקרבות הראווה בין בני האדם ובעלי החיים כגון פילים, שוורים, אריות, נמרים וכן הלאה וכן הלאה. מעל הזירה תוכלו להבחין בטריבונות התחתונות אשר שימשו את בני האצולה של רומה. דבר מרתק נוסף אשר תפגשו בו בעת שהותכם בקולוסיאום יהיה שערי הכניסה עוצרי הנשימה. 80 שערי כניסה בנויים סביב מבנה הקולוסיאום ואף את חלקם ניתן לראות באופן שלם.  מדהים לחשוב כי מדובר בשערים אשר היו משמשים למטרות כניסה ויציאה של מספר כה גדול של אנשים. את שיטת הבנייה של סידור השערים בקולוסיאום לומדים עד היום במגוון רחב של אצטדיוני ענק ברחבי כל העולם. מסביב למתחם תוכלו לבחון בפתחים מהם באו החיות, לאחר עלייתן במעלית המיוחדת לרחבת הזירה.

 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בקולוסיאום מתחילה כאן